Training verandercommunicatie

Interne communicatie is cruciaal voor een succesvolle verandering. Wanneer medewerkers geen urgentie voelen, de verandering niet begrijpen of niet ondersteunen, dan is er weinig kans van slagen. Het vergroot jouw innovatiesucces door het geven van de juiste informatie.

Succesvolle innovaties gaan hand in hand met het communiceren over nut en noodzaak van de innovatie: het ‘waarom’. Toch blijven we in onze communicatie het verhaal vertellen over de technologie of e-health en via externe berichtgeving vertellen we graag over nieuwe initiatieven die we hebben opgestart. Uit zowel de theorie als de praktijk weten we dat innovaties alleen slagen, wanneer vooral medewerkers deze innovaties omarmen. Interne communicatie speelt hierin een cruciale rol. 

Als innovator ben je direct bezig met veranderingen doorvoeren in de organisatie. Jij komt met alle lagen uit de organisatie in contact en zult in staat moeten zijn te communiceren wat het nut en noodzaak is van de innovatie. Dat maakt communiceren een belangrijke competentie voor een innovator. 

Herken je dit?

Je wilt zorgen dat innovatie tussen de  oren van medewerker komt. Hoe kom je tot een kernboodschap die hierbij past

De communicatieafdeling is klein, waardoor een hoop van het communicatiewerk bij jou ligt. 

Je hebt net een succesvolle pilot afgerond en bent klaar om deze te implementeren in de rest van de organisatie. Hoe zorg je dat mensen hun gedrag aanpassen?

Je ervaart veel weerstand bij medewerkers om met innovatie aan de slag te gaan en wilt begrijpen hoe weerstand werkt en wat je eraan kunt doen.

Je bent die lonely nut in de organisatie die roept dat het anders moet, maar hoe zorg je ervoor dat die anderen ook mee gaan?

Er staat een innovatielab klaar, maar de grote doorbraken zijn er nog niet. Hoe zorg je ervoor dat je meer impact maakt?

Innoveren is het veranderen van de huidige status quo. En dat is een complex iets. Om je te helpen een gedragen en goed onderbouwd verandercommunicatietraject op te zetten, heb ik de verandermethode ontwikkeld.

Hoi, ik ben Sanneke en ik ben innovator, marketeer en ondernemer

Ik ben ruim 10 jaar bezig in de zorg op het snijvlak van innovatie, communicatie en marketing. Als innovator moet je echt van alle markten thuis zijn als je de hele innovatiefunnel van ontdekken, onderzoeken en opschalen in je portefeuille hebt. 

In de afgelopen jaren heb ik geleerd dat ik een bouwer ben en dat ik graag kennis deel met anderen. Ik krijg energie van het coachen en adviseren van mensen met innovatievraagstukken. Mijn missie is om zorginnovatoren tools in handen te geven, zodat ze succesvol komen tot innoveren. Om deze passie te realiseren heb ik besloten om mijn eigen bedrijf op te zetten: Sanneke Innovatie & Marketing, met als onderdeel The Innovation Academy.

Als innovator worstelde ik met innovaties die maar niet wilden opschalen. Terwijl de pilots die eraan vooraf gingen succesvol waren. Uit de praktijk wist ik dat 80% van het succes afhing van het enthousiasme van de medewerker die ook de cliënt stimuleert in het gebruik. Na veel onderzoek en studie ontwikkelde ik de verandermethodiek om het innovatiesucces te vergroten. 

Overzicht van de modules

Verandercommunicatie is een belangrijke competentie van iedere innovator. Door praktijk met theorie te combineren, leer ik je hoe je deze zelf kunt toepassen.

In de online training verandercommunicatie vind je 9 modules die je gaan helpen om te komen tot een concreet plan. Je krijgt naast de praktische tips en tools ook de theoretische achtergrond om met verandercommunicatie aan de slag te gaan. 

Elke module bestaat uit een video- en audiobestand waarin ik alles met je deel. Zo kun je zelf bepalen wat je een fijne manier vindt om de training te volgen. Ook vind je bij elke module een werkboek en bijbehorende downloads die je gaat gebruiken om de opdrachten uit te voeren.

Les 1
Waarom communicatie?

De basis is: waarom is verandercommunicatie zo belangrijk. In deze module leer je meer over veranderkunde en hoe communicatie hier een centrale rol in speelt. Ik licht hier mijn verandermethode toe. Ook kies je een concreet project of programma, waarmee je aan de slag gaat. 

Les 2
De visie op orde

Het echte werk start bij de basis: de visie. Alle veranderkundige theorieën zijn het eens over 1 ding: het belang van het ‘waarom’. Aan het eind van deze module beschik je over een gedragen visie. Ook ontdek je wat de innovatie-ambitie is van jouw organisatie en welke stappen je moet nemen om hier te komen. 

Les 3
Veranderopdracht

In deze module staan we stil bij jouw innovatieopdracht. Zonder duidelijke kaders is het lastig om verwachtingen te managen. En dus ook om deze te communiceren. In deze module kom je tot een consensus over het begrip innovatie en neem ik je in 3 stappen mee (diepte, breedte, criteria) wat jouw innovatieopdracht is.

Les 4
Betrokken partijen

Veranderen doe je niet alleen. Daarom is het belangrijk om de betrokken partijen goed in kaart te brengen. Je ontdekt waar het ‘tipping point’ ligt aan sleutelfiguren in je organisatie. Aan het eind van de module heb je een concrete stakeholders aanpak in handen. 

Les 5
Ambassadeurs inzetten

Ontdek wat de kracht is van het inzetten van ambassadeurs in peer-to-peer communicatie. Hoe je een cultuurverandering én verandering in mindset mogelijk maakt. Leer de verschillende ambassadeurs types kennen om de kernboodschap te verspreiden. Zorg dat je niet langer die lonely nut bent.

Les 6
Communicatiemix

In deze module krijg je inzicht in de verschillende kanalen waarlangs je kunt communiceren. Welke zijn reeds aanwezig in de organisatie? Dat ga je hier ontdekken.

Les 7
De kernboodschap

Ontdek wat je visie op verandercommunicatie is door kennis te maken met de 7 veranderkleuren. Aan het eind van de module weet je precies hoe je deze toe kunt passen. In een aantal stappen kom je tot een krachtige kernboodschap.

Les 8
Het plan maken

Yes! Nu al het voorwerk is gedaan, ga je hier aan de slag met het maken van het verandercommunicatieplan. Je zorgt ervoor dat de communicatie een integraal onderdeel is van de veranderingen. Je maakt keuzes in de richting en aanpak van de verandercommunicatie.

Les 9
Monitoren en evalueren

Een plan loopt nooit helemaal zoals je denkt. Daarom is tussendoor monitoren belangrijk. Ook maak je kennis met communicatiescrum en hoe je dit kunt toepassen. Om te leren of het traject goed heeft gewerkt, is evaluatie belangrijk. We staan stil bij hoe je dit aan kunt pakken.

Bonus 1

Live Q&A

Als je de online training verandercommunicatie gaat doen, krijg je onbeperkt toegang tot de training. Ook ga ik maandelijks een uur live in een online omgeving om jouw vragen te beantwoorden over verandercommunicatie. De Q&A’s worden opgenomen zodat je ze ook altijd terug kunt kijken.

Bonus 2

Werkboek 

Stappenplan voor meer Magie in al je communicatie

Dit werkboek is gebaseerd op het boek van Bas Mouton over Magie in al je Communicatie. In een aantal eenvoudige stappen (meer jou, meer iets, meer ik) leer je hoe je jouw presentaties naar de next level kunt tillen.

Online training verandercommunicatie

Duik in de wereld van verandercommunicatie. Deze training gaat je helpen om communicatie voor je te laten werken en jouw innovatiesuccessen te vergroten.

  • meteen toegang tot de online academie
  • 9 modules
  • 9 werkboeken/downloads
  • toegang tot deze training zolang deze bestaat
  • elke maand een live Q&A waar je je vragen kan stellen
  • werkboek stappenplan voor meer Magie in al je communicatie
  • updates van de training

Aan de online training verandercommunicatie wordt nu hard gewerkt en deze komt medio juli live. Vul je contactgegevens in om bericht te krijgen wanneer deze online training live staat.

Wat levert het je op als je besluit deel te nemen?

Je bent in staat om de why te formuleren en deze concreet en begrijpbaar te maken voor de verschillende stakeholders waarmee je te maken hebt.

Je formuleert een passende visie op het verandervraagstuk waar jij mee bezig bent.

Je hebt consensus binnen jouw organisatie over wat innovatie voor jullie betekent. In termen van visie, ambitie en wat er binnen deze scope valt.

Je bent op de hoogte van de voornaamste theorieën en modellen over innovatie en weet deze toe te passen binnen de context van jouw organisatie.

Je hebt inzicht in wie de belangrijkste interne en externe stakeholders zijn en weet hoe je hen mee kunt nemen in de innovatieplannen. 

Je weet hoe je een netwerk opzet met innovatieambassadeurs, zodat innovatie meer peer-to-peer zal gaan.

Je hebt de tools in handen om kennis en inspiratie over innovatie te delen en anderen te enthousiasmeren over innovatie. 

Je bent in staat om gedragsverandering bij medewerkers te stimuleren. 

Je krijgt inzicht in de communicatiemiddelen die je in kunt zetten en welke passen bij de verandervisie. 

Veelgestelde vragen

Hoeveel uur kost me dit?

Hoe je de training doorloopt is voor iedereen anders. Sommige opdrachten vragen wat meer uitzoekwerk. Daar ben je dan wat langer mee bezig. Andere opdrachten heb je binnen een uur uitgevoerd. Dat verschilt dus per module.

Kan ik vragen aan je stellen?

Jazeker! Elke maand is er een live Q&A van een uur. Hierin kan je al je vragen stellen.

Hoe krijg ik de opdrachten?

Je kan de opdrachten krijgen in de vorm van een video, een audiofragment (die je dus bijvoorbeeld onderweg kan luisteren) of een geschreven tekst. Ook vind je elke week een pdf-werkboek met de opdrachten in de online omgeving.

Wanneer zijn de live Q&A's?

Via de online community op Linkedin word je hiervan op de hoogte gebracht.

Moet ik innovator zijn?

Nee hoor, de training verandercommunicatie is voor iedereen! Ik gebruik voorbeelden uit zowel de zorg als uit andere sectoren.